Tips voor toegankelijke gebouwen

Entree

  • Verwijder fietsen, reclameborden of andere objecten bij de entree. Dan kunnen bezoekers met een rolstoel of rollator de entree goed bereiken. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, lopen zo ook geen risico dat ze ergens tegenaan lopen.
  • De route naar de entree moet minimaal 90 cm breed zijn.
  • Het beste is als er voor en in een gebouw geen drempels zijn. Zijn ze toch noodzakelijk, zorg dan voor drempels die lager zijn dan 2 cm. Bezoekers met een rolstoel of rollator kunnen het gebouw dan goed betreden.
  • Kun je de drempel niet verwijderen of verlagen, zorg dan voor een stevige oprijplaat van maximaal 10 cm hoog. Schroef de oprijplaat vast zodat de entree altijd toegankelijk is én niet snel kapot gaat. Bezoekers met een rolstoel of rollator en bezoekers die slecht ter been zijn, kunnen hierdoor goed naar binnen. Dit is natuurlijk ook fijn voor mensen met een kinderwagen.
  • Bezoekers met een beperking kunnen last ondervinden van een deurdranger bij het openen van de deur. Zorg dat de deur met 1 vinger gemakkelijk open kan. Ook als je in een rolstoel zit. Of zorg voor een bel (op rolstoelhoogte) bij de deur.
  • Heb je een deurbel met intercom: dove mensen kunnen deze niet horen. Zorg voor een videoverbinding of een andere goede aanpassing.

In het gebouw

Zorg dat bezoekers met een handicap zich zelfstandig door het gebouw kunnen verplaatsen.

  • Zorg voor leuningen bij trappen.
  • Heb je deuren volledig van glas die niet automatisch openen? Bezoekers die slechtziend zijn, kunnen zich hier aan stoten. Plaats een goed zichtbare stickermarkering over de breedte van de deur op 130-140 cm hoogte.
  • Zorg bij gastentafels dat minimaal één tafel op 70 cm hoogte is, zodat iemand met een rolstoel makkelijk kan aanschuiven.
  • Gebruik stoelen met leuningen en goede zithoogte. Zorg voor kussens om iets hoger te kunnen zitten.
  • Goed leesbare menukaarten, gemakkelijke teksten, eventueel met afbeeldingen
  • Vervang de betaalautomaat voor een mobiel pinapparaat of eentje met een lang snoer zodat bezoekers vanuit een rolstoel of mensen met dwerggroei kunnen pinnen.

Geluid

  • Wanneer er muziek te horen is of wanneer de televisie aan staat, kunnen slechthorenden lastig communiceren. Maak je medewerkers daarvan bewust zodat ze niet raar opkijken als iemand vraagt de muziek zachter te zetten.

  • Worden bezoekers opgeroepen of zijn er oproep- of alarmsystemen die alleen met geluid werken: dove mensen kunnen die niet horen. Zorg dat oproepen visueel zijn en zichtbaar voor dove mensen.
  • Wanneer bezoekers nummertjes moeten trekken die op een display worden weergegeven, weten blinden of slechtzienden niet wanneer ze aan de beurt zijn. Zorg dat nummers ook altijd worden omgeroepen.

Toiletten

  • Breng handgrepen aan op de muren van toiletten.

  • Zorg voor een toilet dat bereikbaar en geschikt is voor invaliden. Mocht dat niet mogelijk zijn, zoek dan uit of er een invalidentoilet in de buurt is, waar bezoekers gebruik van kunnen maken.

  • In hotels: breng in de badkamer inloopdouches aan, met handgrepen en een douchestoel.

Meer weten?

Lees dan verder op deze pagina's:

Kijk ook eens wat je kunt gebruiken of delen van het campagnemateriaal.

Ondernemers maken hun bedrijf toegankelijk

Ondernemer Rob van Rheenen

Bob van Rheenen runt een D.I.O.-drogisterij. Zijn winkel is voor iedereen toegankelijk. De winkel draagt nu het NLKT-keurmerk.

Bob: “Je zaak toegankelijk maken is een kwestie van klantvriendelijkheid en goede service. en je kunt er bovendien prima mee adverteren. Bijvoorbeeld op Facebook of in een lokale krant." Lees het hele verhaal van Bob.

Ondernemer Steve Willeijns

Steve Willeijns is eigenaar van strandpaviljoen De Waterreus. Sinds een verbouwing in februari 2016 is de zaak volledig toegankelijk en het hele jaar open.

Steve: “Toegankelijkheid was altijd al belangrijk voor ons. In 2016 zijn we uitgeroepen tot meest toegankelijke strandtent van Nederland." Lees het hele verhaal van Steve.