Op deze pagina vind je hulpmiddelen om duidelijk te maken dat jouw organisatie zich inzet tegen discriminatie. Je kunt ook zelf een deelcampagne tegen discriminatie ontwikkelen. Zoals bijvoorbeeld  de KNVB heeft gedaan. Mocht je tegen problemen aanlopen of aanvullingen hebben, neem dan contact op via de contactpagina.

Schrijfwijze

Houd het simpel. Informatie die eenvoudiger door het brein kan worden verwerkt, wordt beter opgenomen, eerder voor waar aangezien en positiever beoordeeld. Dit maakt het makkelijker voor de doelgroep om gedrag aan te passen. Andersom kan een ingewikkelde boodschap gewenst gedrag tegen werken als je doelgroep er teveel over moet nadenken. Houd je communicatie dus zowel qua inhoud als vorm zo simpel mogelijk. We praten en schrijven altijd in de je-vorm, om het menselijk en dichtbij te houden.

Kleurgebruik

In de campagne zijn de teksten zwart en gebruiken we rood als accentkleur. Wanneer er geen fotografie wordt gebruikt, gebruiken we een kleurverloop van wit naar lichtgrijs als achtergrondkleur. Verder worden er nergens kleurverlopen gebruikt. In de uitingen die in dit document volgen kan je zien waar welke kleuren worden gebruikt.
 

Typografie

De campagne ‘Zet een streep door discriminatie’ heeft een eigen lettertype. Dit font dient gebruikt te worden voor alle headlines. Echter, zonder het te doorstrepen. Behalve het ‘Discriminatie’ logo zetten we door geen enkele tekst een streep meer. 

Download het font

 

Logo

Alle deelcampagens die onder ‘Zet een streep door discriminatie’ gevoerd worden hebben hetzelfde herkenbare logo.

  • Het logo van ‘Zet een streep door discriminatie’ moet altijd onaangepast worden geplaatst.
  • Het logo moet altijd in zijn originele kleuren worden geplaatst en mag niet worden omgekleurd.
  • Zorg ervoor dat je het logo zo plaatst dat hij nog leesbaar is.
  • Zorg ervoor dat je het logo niet groter dan de heading plaatst. Het logo is de afsluiter en niet de hoofdboodschap.
  • Plaatst het logo altijd horizontaal. Het logo mag niet gedraaid worden.

Download het logo

Video's

Om video’s af te sluiten is er een animatie van het logo beschikbaar. Headlines worden in de video altijd in het anti-discriminatie font geschreven. Kleinere titels mogen ook in het Rijksoverheid font worden geplaatst.

Terugkerende elementen in de deelcampagnes

Om herkenbaarheid te creëren bestaan deelcampagnes idealiter steeds uit vijf terugkerende elementen:

1. Sluit altijd af met een concreet handelingsperspectief zodat de doelgroep weet wat er verwacht wordt.
2. Laat het gewenste gedrag zien, niet het ongewenste gedrag.
3. Maak geen verwijten met een belerend vingertje. Nodig de doelgroep op  lichtvoetige manier uit.
4. Verhoog met een verrassend element de impact.
5. Maak het niet te zwaar. Relativeer of gebruik humor.

 

Rijkshuisstijl

Afzenders binnen de rijksoverheid hanteren de Rijkshuisstijl.
Als het een campagne betreft die bij de Dienst Publiek en Communicatie is aangemeld kan de campagnestijl gehanteerd worden.

Radio

De vaste voice-over stem van alle anti-discriminatie campagnes is Sieger Sloot.

Aan de slag

Maak je eigen banner, poster of socialmediapost. Vul de naam van je organisatie in of je eigen naam, download het campagnemateriaal en laat zien dat je tegen discriminatie bent!

Maak je eigen campagne.